Cel: Podnoszenie poziomu wiedzy wśród rodziców i nauczycieli prowadzące do zmniejszenia ryzyka wystąpienia wad postawy wśród dzieci.
Praca ukazać ma wpływ środowiska zewnętrznego na kształtowanie się wad postawy. Jej głównym zamysłem jest podkreślenie znaczenia rodzica i nauczyciela w kształtowaniu prawidłowych nawyków ruchowych dzieci. Ocenie poddana zostaje znajomość zasad profilaktyki wad postawy (umiejętne organizowanie stanowisk pracy dziecka, rola aktywności fizycznej etc.) oraz praktyczne wykorzystanie tych zasad w życiu codziennym.
„Wady postawy stały się współcześnie zjawiskiem społecznym, bowiem obejmują znaczny odsetek dzieci i młodzieży. Szacuje się, że wady postawy wykazuje co trzecie dziecko. Powodują one autentyczne zatroskanie rodziców (opiekunów) oraz instytucji oświatowych i czynników państwowych. Troska o prawidłową postawę powinna absorbować pedagogów, wychowawców, rodziców […]. W procesie korekcyjnym decydującą role odgrywają dobrze przygotowani, emocjonalnie zaangażowani w proces korekcyjny nauczyciele lub fizjoterapeuci […].”
prof. zw. dr hab. Jan Ślężyński
Metodyka badań:
Autorska ankieta przeprowadzona wśród rodziców i nauczycieli w szkole podstawowej.
Praktyczne wykorzystanie:
Publikacja wyników badań w postaci artykułu. W przypadku niedostatecznej wiedzy rodziców utworzenie programu promocji zdrowia o charakterze edukacyjno-informacyjnym skierowanym głównie do rodziców i nauczycieli oraz wszystkich zainteresowanych.